Každý majiteľ bicykla, ktorého lákajú vzdialenejšie cyklotúry, sa zaoberá otázkou, ako svojho dvojkolesového tátoša bezpečne a spoľahlivo prepraviť autom.
Trh ponúka viacero možností. Každá z nich má svoje pre aj proti. A keďže misky váh nie sú vždy v rovnováhe, svoj výber by ste mali zvážiť aspoň tak starostlivo, ako kúpu bicykla.
V interiéri len výnimočne
Priestorovo veľké autá dovoľujú previezť v kufri dva aj tri bicykle. Vždy však treba myslieť na ich dôkladné upevnenie. Nie kvôli poškrabanému laku, ani znehodnotenému poťahu auta.
„V prípade dopravnej nehody sa z nedostatočne upevneného bicykla v kufri stáva nebezpečná zbraň pre všetkých pasažierov. A práve v tom spočíva zásadná nevýhoda prevážania bicykla v interiéri vozidla,“ hovorí Martina Cvachová, hovorkyňa poisťovne Groupama.
Navyše, za nedostatočné upevnenie bicykla v aute môžete dostať pokutu až 50 €. Na bezpečnejšie zaistenie bicykla vo vnútri auta môžete využiť interiérové cyklonosiče do auta v podobe hliníkových rámov. Do nich zachytíte bicykel po odmontovaní predného kolesa. Niektoré druhy väčších vozidiel disponujú špeciálnym ineriérovým upevňovacím systémom na bicykle, ide však skôr o zriedkavosť. Výhodou pri prevážaní bicyklov v kufri je fakt, že nie sú vystavené poveternostným vplyvom a nijako neobmedzujú šoféra v jazde. Na druhú stranu, podstatne uberú z batožinového priestoru a pri častejších presunoch si svoje zákonite odnesie aj interiér vozidla. Pokiaľ bicyklujete pravidelne, odporúčame poobzerať sa po bezpečnejších spôsoboch prevozu bicyklov.
Lacný nosič, drahé palivo
Pri prevoze bicyklov na streche je potrebné brať do úvahy nosnosť strechy auta. Štandardná sa pohybuje okolo 75 kg, pred kúpou nosiča si však tento údaj pre istotu overte. Upevnenie na streche môže, ale nemusí byť ťažkopádne – záleží od triedy a typu nosiča, ktorý si vyberiete. Pri pokročilejších modeloch nie je nutné použiť na inštaláciu náradie a upevnenie bicykla šofér zvládne aj bez asistencie. Bicykle vezúce sa na streche zvyšujú spotrebu paliva až o tretinu, pri diaľničnej rýchlosti vás môže prekvapiť aj polovičný nárast spotreby. Zároveň treba rátať s tým, že strešný nosič vám môže zamedziť prístup do podzemných parkovísk.
Oči vpredu, bicykel vzadu
V zadnej časti vozidla je možné upevniť nosič na piate dvere alebo na ťažné zariadenie. Ide o nákladnejšie zaisťovacie systémy, ktoré však v sebe spájajú aj vyšší komfort a bezpečnosť. Bicykle upevnené vzadu neuberajú z batožinového priestoru a aj s nahodenými bicyklami máte pri väčšine modelov stále prístup do kufra auta. Spotrebu paliva tento systém zvyšuje približne o osem percent. Výraznejšou nevýhodou je sťažené cúvanie. Parkovacie senzory je potrebné vypnúť, nebudú fungovať. Okrem toho by ste sa mali presvedčiť, či je počas jazdy viditeľné evidenčné číslo vozidla. Ak nie, požiadajte na dopravnom inšpektoráte o tabuľku s číslom pre nosič bicykla. Za jej vydanie zaplatíte správny poplatok vo výške 16,50 €. Pamätajte, že sankcie za jazdu s nedostatočne viditeľnou tabuľkou s evidenčným číslom vozidla sú vysoké: Môžu sa vyšplhať až do výšky 300 €.
Obozretnosti pri šoférovaní nikdy nie je dosť. Zvlášť, ak prevážate aj väčší náklad v podobe bicyklov.
„Aby sa vaša cyklotúra zaobišla bez zbytočných drám, pred tým ako vyrazíte, presvedčte sa, že máte batožinu poistenú v rámci havarijného poistenia,“ dodáva Martina Cvachová.