Svoje prvé modely, ktoré hrdo nosila ešte ako tínedžerka, ušila na šliapacej "singerke". Keďže vždy mala potrebu vytvoriť model, ktorý nebol bežne dostupný, tvorila podľa vlastnej fantázie. Neskôr, ako mladá mamička, si ušila všetko, čo potrebovala počas rastu svojej dcérky. A dnes? Dnes podniká, vlastní rodinnú firmičku, ktorá šije sortiment detského oblečenia pod značkou ZUPPA. Prečítajte si o jej začiatkoch a plánoch na najbližšie obdobie - Zuzana Pačindová.
Povedzte nám niečo o tom, ako to celé začalo..prečo ste sa rozhodli venovať výrobe vecí pre detičky?
Keď som mala 13 rokov, ušila som si prvé tubové šaty. Boli celkom nositeľné, aj keď nad kvalitou ušitia sa dnes už len pousmejem :)))). Nikdy ma nelákali už existujúce strihy, ktoré by som kopírovala z BURDY alebo z iných vtedy dostupných zdrojov, pretože vždy som mala potrebu vytvoriť model, ktorý nebol bežne dostupný. Často sa mi stávalo, že po škole som bežala do metrového textilu, kde som si kupovala látky a po večeroch som doma tvorila a šila. Keď som potrebovala poradiť, obrátila som sa na skúsené krajčírky, ktoré som mala vo svojom okolí. Túžba zrealizovať svoje návrhy ma postupom času naučila pracovať so všetkými šijacími strojmi, ale začala som na klasickej starej šliapacej Singerke :)
Neskôr, keď sa nám narodila prvá dcéra, naskytol sa mi počas materskej dovolenky dostatočný časový priestor na tvorbu, pričom tú najkrajšiu a najvzácnejšiu inšpiráciu som mala priamo v náručí. To, čo som počas rastu dcéry potrebovala a nevedela zohnať, som si sama navrhla a ušila (perinky, nosiče, čiapočky, dekorácie v detskej izbe a všeličo iné). Niektoré kúsky som vyrábala vo väčšom množstve a neskôr predávala cez Modrého koníka, vtedy ešte pod nickom POPA. Popa alebo malá bábika - tak nazvala babka dcéru Hanku, keď ju uvidela v prvých riasených šatách, ktoré som jej ušila. Z tohto názvu vznikol aj názov značky POPY, v rámci ktorej som neskôr navrhovala modely pre všetky kolekcie. A tak nejak to všetko začalo :)
Prvé šaty, pri ktorých Zuzkina mamina povedala, že je Hanka ako popa a z tohto slova vznikol názov prvej firmy POPY.
Vaša značka sa volá „ZUPPA“ - bolo náročné vymyslieť jeden názov, ktorý reprezentuje značku?
Ani nie, je to vlastne jednoduché spojenie prvých slabík z môjho mena a priezviska, pričom to druhé P patrí môjmu manželovi, ktorý ma od začiatku vo všetkom podporuje.
Čo všetko ponúkate svojím zákazníkom?
Oblečenie :). Vlastnoručne navrhnuté, vyrobené z certifikovaných materiálov a kvalitne prepracované. Veľký dôraz dávame aj na balenie našich výrobkov. Už dávnejšie sa mi dobre osvedčilo uskladňovať malé hračky v detskej izbe do klasických látkových vrecúšok, presne takých, ako sme mali za našich čias na telesnú. Každú objednávku zabalíme do bavlneného vrecúška , ktoré som ešte pre POPY navrhla tak, aby sa dalo ďalej využívať. Každý balíček je komplet z recyklovateľných materiálov.
O aký sortiment je najväčší záujem?
Najväčší záujem je o komplety. Väčšinu objednávok si zákazníci vyskladajú zo súvisiacich produktov, ktoré si na našej stránke vyberú a ktoré vzájomne ladia. Každú kolekciu farebne zostavujem tak, aby sa jednotlivé farby vzájomne ľahko kombinovali. Medzi obľúbené produkty, okrem sukňolegín a sukňokraťasov, patrí aj volánový kabát, trenčkot, obojstranné čiapky a turbany s nákrčníkmi, ale aj nový strih teplákov pre malých a veľkých chlapov.
A čo sa týka farebnosti a materiálu, z ktorého vyrábate, o čo je záujem, čo preferujete..
Mám rada jednoduché farby, jednofarebné modely, pretože sú ľahko kombinovateľné a keď už siaham po vzoroch, väčšinou pracujem s jemnými bodkami a obľubujem pásiky. S výraznými vzormi pracujem veľmi citlivo.
Kde beriete inšpiráciu?
Inšpirujú ma hlavne moje deti, tak ako rastú, čo potrebujú. Staršia mi už sama opíše, čo by chcela nosiť a ako by to malo vyzerať. Pri voľbe farieb pre jednotlivé kolekcie ma častokrát inšpiruje aj bytové zariadenie, doplnky, hudba a každodenný obyčajný život. Napríklad podnetom pre zaradenie purpurovej farby do tohtoročnej jesennej kolekcie bola pre mňa pesnička Kvarteto, v ktorej sa spomína purpurové kreslo. A ukázalo sa, že to bol dobrý výber.
Práve toto je časť, ktorá ma na tom všetkom najviac baví. Som čistokrvný samouk. Modely navrhujem spôsobom, ako som sa to sama naučila a akým mi to vyhovuje, t.j. keď mi niečo napadne, hneď sa to snažím preniesť na látku a model vylaďujem až dovtedy, kým s ním nie som spokojná.
Kam až sa dostali vaše vecičky? Sledujete ich?
Našim prioritným trhom je zatiaľ Slovensko. Ale napríklad prvé šaty, ktoré som ušila pre svoju dcéru, som predala do Talianska. Veľa slovenských mamičiek, ktoré žijú v Anglicku, Nemecku či Rakúsku, nám posielajú fotografie ich detí v našich vecičkách, čo vždy poteší.
Koľko „prototypov“ ste vytvorili, kým ste si povedali, že práve toto je ten „top“, ktorý je určený na predaj?
Je to rôzne, niekedy sa k dokonalej verzii strihu dostanem po ušití niekoľkých vzoriek, inokedy vznikne nový kúsok z večera do rána na prvý pokus. Napríklad taký trenčkot prešiel niekoľkými verziami, keď prvý prototyp vznikol cca pred 3 rokmi, ktorý som vytvorila pre dcéru. Postupným nosením som vychytala ešte detaily a neskôr vznikol model, ktorý máme teraz v ponuke. Alebo také sukňolegíny CLASSIC som ušila na prvýkrát v takej podobe, aké vyrábame dodnes. Práve toto je časť, ktorá ma na tom všetkom najviac baví. Som čistokrvný samouk. Modely navrhujem spôsobom, ako som sa to sama naučila a akým mi to vyhovuje, t.j. keď mi niečo napadne, hneď sa to snažím preniesť na látku a model vylaďujem až dovtedy, kým s ním nie som spokojná. Uvedomujem si však potrebu neustáleho vzdelávania a zvyšovania svojej kvalifikácie, čomu sa v blízkej dobe mienim venovať.
Čo chystáte na vianočný trh? Máte nejaké aktuálne novinky v rámci vášho sortimentu?
Zimnú kolekciu máme pred spustením a vianočná bude takisto čoskoro. Pred uvedením každej kolekcie pociťujem niečo ako „motýliky v bruchu“ - je to očakávanie, ale aj rešpekt.
Čo sa týka ceny – veľa ľudí nevie oceniť „handmade“ výrobky, aké sú vaše reakcie?
Naši zákazníci to našťastie vedia, lebo rozumejú filozofii, z ktorej vychádzame. Len veľmi ojedinele sa stretneme s názorom, že naše veci sú drahé. Keď chcete používať certifikované materiály, kvalitnú galantériu, podporiť slovenský pracovný trh a výrobky šiť na Slovensku, čo je pre nás priorita, to všetko sa do ceny produktu musí preniesť. Osveta v tomto smere je mamičkám (ktoré tvoria najväčšiu skupinu našich zákazníkov) známa a stretávame sa skôr s pozitívnymi reakciami.
Venujete sa „zuppe“ na plný úväzok alebo len v rámci svojho voľného času?
Dnes je to už práca na plný úväzok, a aj na úkor akéhokoľvek voľného času, ale vôbec to neľutujem, keďže ma to absolútne napĺňa.
Aké máte plány, kde sa chcete vidieť o pár rokov? Je to podnikanie? Alebo je to len chvíľková záležitosť?
Bezpochyby je to podnikanie so všetkým, čo k tomu patrí. Budem rada, ak bude mať ZUPPA každoročne mierny prirodzený rast a ak ju raz budeme môcť odovzdať našim dcéram ako fungujúcu firmu.
Čo je podľa vás najťažšie na podnikaní?
To je asi u každého veľmi individuálne. U mňa to pravdepodobne bolo samotné rozhodnutie, že do toho chcem ísť. Potom už len nasadnete na vlak, z ktorého sa nedá len tak vystúpiť. Avšak pre kreatívne typy je obzvlášť obťažujúca administratíva a byrokracia, ktorá je s tým všetkým spojená. To bolo jediné mínus, prečo som tak dlho váhala, kým som sa do toho pustila. Avšak nie je to raketová veda, iba ju jednoducho treba urobiť.
Len veľmi ojedinele sa stretneme s názorom, že naše veci sú drahé. Keď chcete používať certifikované materiály, kvalitnú galantériu, podporiť slovenský pracovný trh a výrobky šiť na Slovensku, čo je pre nás priorita, to všetko sa do ceny produktu musí preniesť. Osveta v tomto smere je mamičkám (ktoré tvoria najväčšiu skupinu našich zákazníkov) známa a stretávame sa skôr s pozitívnymi reakciami.
Ako si hľadáte zákazníčky?
ZUPPA je chvalabohu jednou z mála firiem, ktorú si zákazníčky hľadajú samé, najmä cez sociálne siete. Takže nemusíme na marketingu pracovať tak silno, ako možno iné značky, aj keď si samozrejme uvedomujeme jeho význam a prikladáme mu tiež patričnú pozornosť.
Vedeli by ste dať niekoľko tipov začínajúcim podnikateľkám „ako na to“, resp. ako sa nevzdať pri prvom neúspechu v začiatkoch podnikania?
Nedávno sme si s manželom pozreli film Zakladateľ, ktorý vykresľuje success story najznámejšej fastfoodovej siete. Heslo hlavného hrdinu bolo „Vytrvalosť“. S týmto môžem len súhlasiť. Okrem toho treba veriť vo vlastné schopnosti, intuíciu, byť opatrný a obklopiť sa tými správnymi ľuďmi.
Máte nejaký idol vo vašom živote? Ale i v rámci výroby roztomilých vecí pre deti?
Idol je iba jeden a je to ten, ktorý mi dal do vienka talent robiť to, čo robím. Skôr by som hovorila o ľuďoch, ktorí ma inšpirujú. A to sú ľudia, ktorí si svojím spôsobom života zasluhujú moju úctu, pričom to vôbec nemusia byť módni návrhári.
Čo vás ženie vpred?
Túžba tvoriť stále niečo nové, ako aj viera, že to má zmysel. Niekedy sa zobudím v noci a musím ušiť to, čo mi práve napadlo. Vtedy viem, že to musím urobiť.
Ostáva vám čas na nejaké hobby?
Samozrejme akýkoľvek voľný čas venujem rodine. Zároveň som jedna z tých, ktorí majú to šťastie, že ich práca je zároveň aj ich hobby. Ale ak mi ostane nejaký čas a ak ma na to telo upozorní, idem si rada zabehať a pustím si do slúchadiel Simu Martausovú. Jej tvorba je pre mňa veľmi inšpirujúca.
Čo pre vás znamená „nálepka slovenský výrobok“, ako to vnímate vy?
Slováci sú vo všeobecnosti veľmi pracovitý a svedomitý národ. Napríklad v porovnaní s juhoeurópskymi národmi je náš prístup k práci, k zodpovednosti, aj k svojmu okoliu omnoho pozitívnejší. A to napriek tomu, že ľudia na Slovensku sú v mnohých prípadoch slabo zaplatení. Ak si teda kúpim niečo slovenské, viem, že som podporila slovenské hodnoty, slovenské tradície a súčasne, že môžem spoľahlivo očakávať určitú kvalitu. Viem, že človek, ktorý ten produkt vyrobil, sa mu venoval s náležitou starostlivosťou, že nič „nezbúchal“ narýchlo a že za svoju prácu dostal aj svoju mzdu. V tom najlepšom slova zmysle sa hrdíme tým, že zuppa výrobky sú „vyrobené na Slovensku“ a „vyrobené a balené ekologicky“.
TIP TOP
♠ Kaviareň ♠ Síce sme tam boli len párkrát, ale: DIVNÁ PANI v Banskej Štiavnici
♠ Kozmetika ♠ Nemám obľúbenú značku, skôr preferujem lokálnych malých výrobcov kozmetiky
♠ Film ♠ Adidas verzus puma
♠ Vychytávka ♠ kizomba
♠ Aplikácia ♠ here