Väčšina z nás si vegánstvo predstavuje len ako obmedzenie v strave, ktoré súvisí s vylúčením výrobkov pochádzajúcich zo živočíšnej výroby. K vegánstvu sa však hlási čoraz viac ľudí a neostáva už len pri jedle!
Vegáni rešpektujú práva zvierat a odmietajú používať výrobky či ingrediencie, ktoré z nich pochádzajú nielen pri príprave stravy, ale aj pri výbere oblečenia či kozmetiky. Vegánstvo tak už nie je len ďalším výstrelkom diéty chtivých, ale stáva sa zodpovedným životným štýlom mnohých z nás.
Vegánstvo ako životný trend
Stále viac a viac reštaurácií ponúka svojim zákazníkom aj vegánske jedlá. Rovnako narastá aj počet svetových módnych návrhárov, ktorí sa rozhodli tvoriť svoje modely len z umelej kože a kožušiny. Vegánstvo je zároveň spojené s myšlienkou, že správať sa k životnému prostrediu ekologicky, znamená voliť si produkty každodennej potreby s ohľadom na prírodu.
Vegánska kozmetika je zvyčajne označovaná logom kvetu Vegan Society, ktoré naznačuje, že výrobky nielenže neboli testované na zvieratách, ale ani neobsahujú žiadne látky živočíšneho pôvodu, vrátane vosku, mlieka, medu alebo včelej materskej kašičky. Avšak, hoci zloženie produktov musí uvádzať všetky ingrediencie, nemusí označovať akého pôvodu daná zložka je – či pochádza z rastlín alebo zvierat. Preto by sme mali na obaloch hľadať práve toto logo, ak si chceme byť isté, že kupovaný produkt je vegánsky.
Podľa prieskumu CD kozmetiky, vegánsku kozmetiku najčastejšie vyhľadávajú mladé ženy do 29. rokov. Navyše, takmer 60% Sloveniek, ale aj žien z Maďarska či Poľska, sa pri výbere kozmetiky zaujíma, či bol výrobok testovaný na zvieratách. Mnohé kozmetické firmy sa snažia tomuto trendu prispôsobiť a vo svojich produktoch začínajú nahrádzať živočíšne zložky čisto rastlinnými.
„V posledných rokoch sme svedkami rastúcej popularity vegánskych produktov. Spotrebiteľky stále viac venujú pozornosť zloženiu produktov a na obaloch vyhľadávajú označenie „Vegan“. Odhaduje sa, že v roku 2014 žilo 1,2 milióna Nemcov podľa princípov vegánstva, pričom 84% z nich uplatňovalo tieto pravidlá aj pri výbere kozmetiky. V Nemecku veľmi populárna CD kozmetika sa už dlhé roky stavia proti pokusom na zvieratách pri testovaní kozmetických produktov. Navyše, v duchu vegánstva, naše výrobky neobsahujú žiadne živočíšne zložky, ale len rastlinné ingrediencie,” vysvetlil Stefan Mulder, viceprezident pre marketing zo spoločnosti LF Europe, do ktorej portfólia patrí aj CD kozmetika.