Stáva sa to v mnohých profesiách – napriek tomu, že medzi sviatkami telefóny mlčia, do mailovej schránky prichádzajú len newslettre a kancelária zíva prázdnotou, niekto v práci byť musí.
Pre istotu. Táto úloha zvyčajne pripadne nováčikom alebo single zamestnancom bez detí. Nestrácajte elán a využite tento čas naplno!
1. Upracte si pracovnú plochu v počítači
Nekonečne veľa priečinkov, ktorých zoradenie nedáva zmysel už ani užívateľovi. Ak máte v práci práve nevyužitú chvíľu, upratovanie pracovnej plochy zaberie minimálne pár hodín. Pripravte si priečinky aj na budúci rok, možno sa vám podarí vymyslieť efektívnejší systém, ako ste používali doposiaľ.
2. Vytrieďte si maily
Mailové schránky sú na tom často horšie, ako priečinky v počítači. Nejde len o prehľadnosť, v mailoch sa nachádzajú dôležité údaje, o ktoré by ste prísť nechceli.
„Do archívu odporúčam presúvať všetky maily, ktoré budete potrebovať, či už kvôli spätnej kontrole, alebo pre ďalšie využitie. Archív môžete držať lokálne v počítači alebo online. Ostatné maily – najmä spamy, reťazové správy či neplatné ponuky, určite vymažte. Uvoľníte tým miesto vo svojom počítači aj na firemnom serveri,“ radí IT špecialista.
3. Plánujte
Koniec roka je vhodný na plánovanie aktivít a prípravu podkladov na prvý kvartál. Vyhnete sa tak zbytočnému stresu na začiatku roka.
„Ak je v práci aj niektorý z kolegov, s ktorým spolupracujete alebo budete spolupracovať na nejakom projekte, využite čas na stretnutie. Pokojná atmosféra praje aj novým nápadom,“ radí Ivana Heretik Vačoková z Adecco Slovakia.
4. Aktualizujte kontakty
V dobe vysokej fluktuácie zamestnancov by ste si mali kontakty aktualizovať pravidelne, ozajstným minimom je kontrola raz ročne. Prejdite si telefónny zoznam alebo mailové kontakty a overte si ich platnosť. Kvalitná databáza kontaktov je vizitkou nie len špičkových manažérov.
5. Vzdelávajte sa
„Efektívnym spôsobom využitia voľného času v práci je vzdelávanie. Ak zamestnávateľ podporuje e-learning kurzy, určite ich využite. Vyhľadajte si najnovšie informácie o vašej profesii, o vývoji trhu, zdokonaľujte sa v cudzom jazyku, alebo čítajte odborné články či publikácie,“ odporúča I. Heretik Vačoková.
Dobrý zamestnávateľ plánuje a vie, že je najmä v jeho záujme efektívne využívať pracovný čas zamestnancov. Ak nie je možné uvoľniť zamestnancov na dovolenku, vždy je možné skrátiť pracovný čas. Počas voľnejšieho pracovného dňa môže zamestnávateľ naplánovať školenie, prípadne osobné stretnutia, na ktorých so zamestnancom zhodnotí rok a nastavia si spoluprácu na ten ďalší.